Strona główna/Aktualności/XIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej Oleśnica 2023

XIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej Oleśnica 2023

25 Lipca 2023

Miejski Ośrodek Kultury i Sztuki w Oleśnicy zaprasza na XIX Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej.

organy

I koncert - 06.08.2023, godz. 19.00, Bazylika Mniejsza

Ryszard Żołędziewski

Saksofonista, pedagog, aranżer, kompozytor i juror konkursów muzycznych w Europie i Azji.
Studia w zakresie gry na saksofonie klasycznym odbył w Konservatorium für Musik und Theater Bern-Hochschule der Künste Bern w Szwajcarii. Kształcił się pod kierunkiem tak wybitnych saksofonistów jak Christian Roellinger (Francja), John-Edward Kelly (USA), Iwan Roth i Marcus Weiss (Szwajcaria). Uczestniczył również w Jazz Master Class prowadzonych przez Jerry'ego Bergonzi (USA). Artyzm kompozytorski muzyki współczesnej studiował pod kierunkiem Henriego Pousseura (Belgia) oraz Ursa Petera Schneidera (Szwajcaria). Z recitalami saksofonowymi, bądź jako kameralista, występował w ponad 300 koncertach w ramach międzynarodowych festiwali muzycznych w większości krajów Europy, w Gruzji, Izraelu, Kanadzie, Kazachstanie, Rosji i USA. Jako solista koncertował z orkiestrami w Austrii (Wiedeń), Belgii (Antwerpia), Białorusi (Mińsk), Holandii (Amsterdam, Utrecht), Izraelu (Jerozolima, Tel Awiw-Herzliya), Kanadzie (Toronto), Kazachstanie (Ałmaty), Łotwie (Ryga, Daugavpils, Lipawa), Polsce (Wrocław, Jelenia Góra, Opole, Gorzów Wielkopolski), Rosji (Jekaterynburg, Krasnojarsk) i Ukrainie (Kijów, Charków). Uczestniczył w nagraniach dla radia i telewizji, zrealizował nagrania 4 płyt CD oraz opublikował autorską monografię naukową w języku polskim i angielskim, 4 artykuły naukowe (w języku polskim, angielskim i rosyjskim), 6 podręczników edukacyjnych oraz 5 opracowań muzycznych.
Ryszard Żołędziewski prowadzi klasy mistrzowskie oraz jest prelegentem wykładów naukowych w wyższych uczelniach muzycznych w Austrii (Universität für Musik und darstellende Kunst Wien; Kunst-Universität Graz), Belgii (Koninklijk Conservatorium Antwerpen), Białorusi (Belarusian State Academy of Music in Minsk), Estonii (Estonian Academy of Music and Theatre in Tallin), Finlandii (Sibelius Ackademy - Uniarts Helsinki), Gruzji (V. Sarajishvili Tbilisi State Conservatoire), Hiszpanii (Real Conservatorio Superior de Musica de Madrid), Holandii (HKU Utrechts Conservatorium), Izraelu (Jerusalem Academy of Music and Dance), Kazachstanie (Kurmangazy Kazakh National Conservatory in Almaty), Litwie (Šiauliai Academy of Vilnius University), Łotwie (Jazeps Vitols Latvian Academy of Music in Riga; Daugavpils University), Niemczech (Hochschule für Musik Hanns Eisler Berlin; Universität der Künste Berlin), Polsce (Akademia Sztuki w Szczecinie; Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego w Krakowie; Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu), Rosji (State Institute for Art of the Ministry of Culture of the Russian Federation in Moscow; I. Ivanov State Musical Pedagogical Institute in Moscow; Ural State Conservatory of Mussorgsky in Jekaterynburg), Słowacji (Akadémia umení in Banská Bystrica), Szwecji (Royal College of Music in Stockholm), Ukrainie (Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine in Kyiv; Kharkiv National Kotlyarevsky University of Arts; Borys Grinchenko Kyiv University; National Dragomanov University in Kyiv), USA (Sonoma State University) i Węgrzech (F. Liszt Academy of Music in Budapest) oraz jest wykładowcą letnich kursów muzycznych w Dusznikach Zdroju.

Na przestrzeni ponad 30 letniej działalności dydaktycznej wykształcił wielu znakomitych saksofonistów, muzyków, którzy wielokrotnie byli laureatami prestiżowych konkursów muzycznych w Europie i Azji.
W Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu Ryszard Żołędziewski prowadzi klasę saksofonu oraz pełni funkcję Kierownika Katedry Instrumentów Dętych, Perkusji i Akordeonu. Pełni również funkcję Przewodniczącego Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków - Oddział we Wrocławiu oraz Dyrektora Artystycznego Europejskiego Forum Saksofonowego. Jest promotorem oraz recenzentem w postępowaniach doktorskich i habilitacyjnych, jak również członkiem licznych komisji doktorskich i habilitacyjnych.
Został nagradzany przez Ministerstwo Kultury Ukrainy, JM Rektora Narodowej Akademii Muzycznej im. P. I. Czajkowskiego w Kijowie, Narodowej Akademii Sztuki Ukrainy w Kijowie oraz JM Rektora Uniwersytetu Daugavpils na Łotwie za krzewienie kultury muzycznej na terytorium Ukrainy i Łotwy.

Za całokształt działalności artystycznej, naukowej i dydaktycznej postanowieniem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej został odznaczony Brązowym Krzyżem Zasługi.

Piotr Rojek

Ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na Wydziale Instrumentalnym w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii w klasie kompozycji prof. Zygmunta Herembeszty i prof. dr. hab. Krystiana Kiełba.
Odbył szereg kursów mistrzowskich interpretacyjnych oraz improwizatorskich, prowadzonych przez tak wybitne osobistości świata muzyki organowej, jak: Julian Gembalski, Bernhard Haas, Hans Haselböck, Ferdinand Klinda, Ton Koopman, Jon Laukvik, Armin Schoof, Wolfgang Seifen, Józef Serafin czy Harald Vogel.
Dr hab. Piotr Rojek pracuje na stanowisku profesora w macierzystej uczelni. Jest Dziekanem Wydziału Instrumentalnego oraz Kierownikiem Katedry Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. Prowadzi również klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu oraz Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu.
Artysta regularnie koncertuje zarówno w kraju, jak i za granicą: /m.in./ w Austrii, Czechach, Finlandii, Hiszpanii, Izraelu, na Litwie, Łotwie, w Niemczech, Norwegii, Słowacji, Szwecji, Ukrainie, USA, Wielkiej Brytanii we Włoszech oraz na Węgrzech i Wyspach Ålandzkich.
Prowadzi także kursy mistrzowskie w kraju i za granicą. Ma w dorobku kilkanaście płyt. Powstała
w 2005 roku płyta, na której zarejestrowano dziewięć toccat wybitnych kompozytorów od baroku do XX wieku, wykonanych na zabytkowych organach Adama Horacego Caspariniego w Wołowie, otrzymała nominację do prestiżowej nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej FRYDERYK.
Piotr Rojek był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki, Internationale Altenberger Orgelakademie w Niemczech oraz laureatem konkursów organowych i kompozytorskich.
Artysta otrzymał także szereg nagród i wyróżnień, m.in.: Nagrody Rektora Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Nagrodę Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie, Brązowy Krzyż Zasługi, Odznakę Zasłużony dla Kultury Polskiej, Medal Komisji Edukacji Narodowej, Nagrodę Ministra Kultury Ukrainy, Gwiazdę Orderu Kapituły Kanoników
w uznaniu zasług położonych w odbudowie barokowych organów Michaela Englera w Bazylice
św. Elżbiety we Wrocławiu oraz Medal Prezydenta Wrocławia Merito de Wratislavia - Zasłużony dla Wrocławia, za szczególne zasługi dla Miasta Wrocławia.

Program:

Ryszard Żołędziewski - saksofon
Piotr Rojek - organy

  • Claude Debussy (1862-1918), Rhapsody (saksofon, organy)
  • Michael Dulitsky (1952), Elegiya (saksofon, organy)
  • Piotr Rojek (1975), Improwizacje (organy solo)
  • Edvard Grieg (1843-1907), Peer Gynt Suite Nr. 1, op. 46 (saksofon, organy)
    Cz. 1 - Poranek
    Cz. 2 - Taniec Anitry
    Cz. 3 - W grocie Króla Gór
  • Miriosław Gąsieniec (1954), Ave Maria (saksofon, organy)
  • Béla Bartók (1881-1945), 6 Romanian Folk Dances (saksofon, organy)
  • Vittorio Monti (1868-1922), Cardas (saksofon, organy)

II koncert - 20.08.2023, godz. 19.00, Bazylika Mniejsza

Karol Gołębiowski

Urodzony w Warszawie w 1954 roku, studiował pod kierunkiem J. Grubicha ( PWSM w Warszawie), L. Rogga (Konserwatorium Genewskie) i H. Verschraegena (Królewskie Konserwatorium w Brukseli), uzyskując najwyższe odznaczenia w swojej specjalności.

Jest laureatem międzynarodowych konkursów organowych w Monachium, Norymberdze, Brugge, Speyer i w Rzymie, co pozwoliło mu zdobyć międzynarodową reputację i stało się początkiem aktywnej kariery solistycznej. Artysta koncertował w najbardziej renomowanych salach koncertowych i świątyniach w kraju, w niemal wszystkich krajach europejskich, w USA i na Bliskim Wschodzie, biorąc udział w wielu prestiżowych festiwalach muzycznych, m.in.: Al Bustan (Bejrut), Bergen Festival, Berliner Festwoche, Besançon, Festiwal Flandryjski, a także w takich ośrodkach, jak Antwerpia, Arona, Brno, Bruges, Bruksela, Gandawa, Genewa, Hamburg, Helsinki, Jerozolima, Kijów, Kopenhaga, Londyn, Lozanna, Lucerna, Magadino, Marsylia, Monachium, Monaco, Moskwa, Nicea, Norymberga, Oslo, Paryż, Petersburg, Praga, Rouen, Rzym, Sorø, St.Maximin, Sztokholm, Stuttgart, Tulon, Turyn, Wiedeń, Wilno, Zurich....

Karol Gołębiowski dokonał licznych nagrań płytowych i archiwalnych dla wielu europejskich wydawców i rozgłośni, takich jak Autographe, BRT, Decca, Dux, EMI, Harmonia Mundi, Pavane, Polskie Nagrania, RTBF, RTL, Veriton, RTV Suisse Romande, SDR, Selene, Wifon, ZDF. Jego bogata dyskografia zawiera ponad 60 tytułów, wśród których znajdują się m.in.: Die Kunst der Fuge oraz wszystkie dzieła organowe J. S. Bacha,

J. Brahmsa i W. A. Mozarta, a także utwory J.Alaina, D.Buxtehudego, N.Bruhnsa, N.de Grignego, C.Francka, A.Guilmanta, F.Liszta, O.Messiaena, J.Reubkego, M.Regera, L.Vierna, Ch.-M.Widora i wielu innych.

Mieszkający od 1981 roku w Brukseli artysta był w latach 1991-2008 współzałożycielem i dyrektorem artystycznym Europejskiego Festiwalu Organowego.

Karol Gołębiowski jest doktorem habilitowanym sztuk muzycznych, profesorem Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, gdzie prowadzi klasę organów w Instytucie Muzyki.

Program:

Karol Gołębiowski - organy

J.S.Bach- P&F C- dur BWV 547
J. Brahms- Elf Choralvorspiele op. 122

  • Mein Jesu, der du mich
  • Herzliebster Jesu
  • O Welt, ich muß dich Lassen
  • Herzlich tut mich erfreuen
  • Schmïücke dich, o liebe Seele
  • O Wie Selig seid ihr doch, ihr Frommen
  • O Góry, du frommer Gotta
  • Es ist en Ros’ entsprungen
  • Herzlich tut mich verlangen
  • Alio modo
  • O Welt, ich muß dich lassen M. Reger - Benedictus op. 59 - Toccata d- moll op.59

III koncert - 03.09.2023, godz. 19.00, Bazylika Mniejsza

Karolina Sanna

Absolwentka Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Po ukończeniu studiów magisterskich w klasie organów prof. dra hab. Piotra Rojka przez cztery lata (2016-2020) prowadziła w Alma Mater zajęcia organów, literatury organowej, basso continuo oraz organowych zespołów kameralnych. W roku akademickim 2013/2014 w ramach programu Erazmus+ studiowała w Conservatorio di Verona Evaristo Felice Dall'Abaco we Włoszech pod okiem Maestro Umberto Forni, Massimiliano Raschietti oraz Marco Vincenzi. Jest stypendystką Swiss Mobility Programme finansowanego przez rząd szwajcarski, dzięki któremu w roku akademickim 2018/2020 realizowała badania naukowe w Musik-Akademie Basel oraz kształciła się w klasie organów prof. Martina Sandera. W 2021 roku ukończyła podyplomowe studia, a czerwcu br. studia magisterskie w Scholi Cantorum Basiliensis w klasie organów prof. Tobiasa Lindnera i prof. Wolfganga Zerera. Za wykonanie i przygotowanie recitalu dyplomowego została nagrodzona Förderpreis przez fundację Hans-Balmer Stiftung.
Oprócz koncertów solowych, wykonuje także muzykę kameralną w różnych krajach Europy, m.in. w Szwajcarii, Hiszpanii, Czechach, a także we Włoszech. W maju ubiegłego roku zagrała koncert organowy w kościele St. Jacobi w Hamburgu, na historycznych organach Arpa Schnitgera. Czynnie uczestniczy w licznych sympozjach, forach organowych oraz kursach mistrzowskich prowadzonych przez profesorów specjalizujących się w różnym zakresie wykonawstwa i interpretacji muzyki organowej - Jesper Bøje Christensen, Carole Cerasi, Rudolf Lutz, Olivier Latry, Joris Verdin, Gerhard Luchterhandt, Naji Hakim, Tomasz Adam Nowak, Martin Schmeding, Pieter van Dijk, Bernhard Klapprott, Marek Toporowski. Obecnie pracuje nad ukończeniem studiów doktoranckich, których tematem przewodnim jest interpretacja twórczości organowej Maxa Regera.

Giulio Sanna

Ukończył Konserwatorium im. Giuseppe Verdi w Turynie pod kierunkiem Massimo Macrì. Następnie studiował w Scuola di musica di Fiesole z Natalią Gutman, Accademia W. Stauffer z Antonio Menesesem i ukończył studia magisterskie w dziedzinie wykonawstwa w prestiżowej Musik Akademie Basel pod kierunkiem Thomasa Demengi. Uzyskał również tytuł „Pedagogical Master" pod kierunkiem Maestro Christopha Coina w Schola Cantorum Basilensis. Brał udział w ECMA (European Chamber Music Association), studiując u mistrzów takich jak Hatto Beyerle, Miguel Da Silva, Antonello Farulli, Irvine Arditti, Johannes Meissl, Lorenza Borrani, Andrea Nannoni, Patrick Judt, Christophe Giovaninetti, Ida Bieler, odbył również studia w ramach programu Kontaktstudium w Musikhochschule Lübeck pod kierunkiem Heime Muellera, w Accademia Chigiana z Clive'em Greensmithem oraz uczestniczył w wielu warsztatach mistrzowskich z Christoph Coina, Belcea Quartet, Filippo Faes, Michaelem Flaksmanem.
Współpracuje z Kammerorchester Basel, z którym występował m.in. w salach takich jak Elbphilharmonie w Hamburgu, KKL w Luzernie, Tonhalle w Düsseldorfie, pod batutą dyrygentów takich jak Giovanni Antonini, Paul McCreesh i Heinz Holliger, z którymi nagrał symfonie Schuberta. Grał również z różnymi innymi orkiestrami i grupami kameralnymi, takimi jak Camerata Variabile, Musique des Lumières, Basel Sinfonietta, brał udział w premierze Marcus Passion Niklausa Matthesa. W duecie z pianistą Massimiliano Génot występował w ramach rządowego projektu Suono Italiano w Istituto Italiano di Cultura w Marsylii i nagrał z nim płyty CD takie jak „Franz Liszt, a musician for Europe”, komplet sonat na wiolonczelę i fortepian L. van Beethovena dla „Brilliant” oraz monograficzny album kompozytora Giuseppe D'Angelo dla „Amadeus Arte - Naxos”.
Występował na prestiżowych festiwalach takich jak „Swiss Chamber Concerts, Astra", „Martinu Festtage", „Festival MiTo", „Festival dei Due Mondi" w Spoleto, „Mantova Chamber Music Festival".
Od 2011 do 2018 roku był członkiem Kwartetu Smyczkowego TAAG, z którym zdobył pierwszą nagrodę na konkursie „Concorso Pugnani", pierwszą nagrodę, specjalną nagrodę „PieroFarulli" oraz specjalną nagrodę jury na konkursie „Premio Crescendo”, oraz pierwszą nagrodę w kategorii muzyki kameralnej na konkursie „Concorso Internazionale Svirél".
Z jego zespołem barokowym Tra Noi zdobył dwie nagrody na konkursie Biber Wettbewerb 2023, w rezultacie którego wystąpi na koncercie „Concert for Resonanzen Internationales Kultur Fest" w Wiener Konzerthaus oraz nagra płytę dla wytwórni „Pan Classics”.
Jest stypendystą Lions Regio „Adelina Ferri" w Turynie oraz De Sono Foundation, a także w 2016 i 2017 roku otrzymał stypendium Music Talents, Conservatorio CRT-Fondazione Giuseppe Verdi di Torino.

Program:

Giulio Sanna - wiolonczela
Karolina Sanna - organy

  • Max Reger (1873 - 1916) - Zwölf Stücke op. 80, nr 11. Toccata
  • Edward William Elgar (1857 - 1934) - Koncert wiolonczelowy e-moll op. 85, I. Adagio - Moderato, [aranżacja na organy i wiolonczelę - Karolina Sanna]
  • Robert Schumann (1810 - 1856) - 5 Stücke im Volkston, op. 102, 1. Mit Humor
  • Ludwig van Beethoven (1770 - 1827) - Kwartet smyczkowy op. 130, V. Cavatina, [aranżacja Sigfrid Karg-Elert]
  • Theophil Andreas Volckmar (1684 - 1768) - Sonata organowa g-Moll IV, II. Grave [Es-dur]
  • Friedrich Christian Samuel Mohrheim (1718 - 1780) - Trio 1 a 2 Clavier & Pedal [G-dur]
  • Jan Sebastian Bach (1685 - 1750) - Preludium G-dur BWV 568
  • Jan Sebastian Bach (1685 - 1750) - I Suita na wiolonczelę solo G-dur, BWV 1007, Preludium
  • Jan Sebastian Bach (1685 - 1750) - II Suita na wiolonczelę solo d-moll, BWV 1008, Sarabanda
  • Max Reger (1873 - 1916) - Introdukcja i passacaglia d-moll WoO IV/6

 

Podobne wiadomości:

do góry