Kalendarium wydarzeń
terminarz dnia 17.09.2022
Oleśnickie Dni Seniora 2022
Zapraszamy od 1 do 20 października 2022 do udziału w OLEŚNICKICH DNIACH SENIORA! Program wydarzenia do pobrania ze strony www.mokis.info także w wersji z dużą czcionką.
Program Oleśnickich Dni Seniora 2022
- 01.10 godz. 18:00
Spotkanie autorskie z Hannibalem Smokiem w ramach Ogólnopolskiej Nocy Bibliotek "Zakazana historia Dolnego Śląska"
Oleśnicka Biblioteka Publiczna im. Mikołaja Reja, ul. M. Reja 10 - 03.10 godz. 9:30-11:30
Dzień otwarty dla mieszkańców Oleśnicy w Dziennym Domu Senior+, w tym Warsztaty motywacyjne z Oleśnicką Grupa Triathlonową. Inauguracja dyżuru Pani Wiceburmistrz "Godzina dla Seniorów-porozmawiajmy o Oleśnicy"
Centrum Usług Społecznych, ul. Armii Krajowej 2 - 03.10 godz. 10:00-14:00
Bezpłatne konsultacje podologiczne we współpracy z firmą Clarena
Oleśnicki Kompleks Rekreacyjny Atol, ul. Brzozowa 7 - 03.10 godz. 11:00
"By pamięć o nas rosła i rosła"- sadzenie dębów przez uczniów Szkoły Podstawowej nr 1 im. Książąt Oleśnickich w Oleśnicy
Teren przy SP 1 w Oleśnicy - 04.10 godz. 10:30
Warsztaty motywacyjne z Oleśnicką Grupą Triathlonową
Amfiteatr nad Stawami Miejskimi, ul. Spacerowa - 05.10 godz. 11:00
Inauguracja Roku Akademickiego Oleśnickiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku
Sala widowiskowa MOKiS, ul. Kochanowskiego 4 - 05.10 godz. 10:00
"Poczytaj mi Babciu, poczytaj mi Dziadku"
Ratusz, oleśnickie szkoły - 06.10 godz. 10:30
Marsz dla zdrowia z Oleśnicką Grupa Triathlonową
Teren nad Stawami Miejskimi, ul. Brzozowa - 07.10 godz. 10:00
Prezentacja programu Gmina Przyjazna Seniorom, Kampania Bezpieczny Senior - Stop Manipulacji - nie daj się oszukać! - Stowarzyszenie MANKO
Sala widowiskowa MOKiS, ul. Kochanowskiego 4 - 07.10 godz. 11:00
Kino dla Seniora - pokaz filmu "Szczęścia chodzą parami"
Sala widowiskowa MOKiS
Bilety 19 zł do nabycia w serwisie Bilety24.pl lub w kasie kina godzinę przed seansem. - 03-07.10 godz. 10:00-14:00
Senior w Atol-u Jednodniowy bilety wstępu na wszystkie obiekty OKR ATOL dla Seniorów dysponujących Oleśnicką Ogólnopolską Kartą Seniora, w cenie 5 zł
Oleśnicki Kompleks Rekreacyjny Atol, ul. Brzozowa 7 - 07-28.10.2022
Wystawa prac Haliny Postupalskiej "Haft krzyżykowy"
Centrum Aktywności Lokalnej przed. Pokój H13, ul. Hercena 13, Wrocław - 13.10 godz. 18:00
Koncert Orkiestry Sił Powietrznych USA w Europie "The Ambassadors Rock Band"
Sala widowiskowa MOKiS, ul. Kochanowskiego 4
Bezpłatne wejściówki do odbioru w MOKiS od 1.10.2022. - 19-20.10 godz. 10:00
Oferta Oleśnickiej Biblioteki Publicznej dla oleśnickich Seniorów - prezentacja oferty przez dyr. Annę Zasadę
Oleśnicka Biblioteka Publiczna, ul. Mikołaja Reja 10
XXV DNI EUROPY w OLEŚNICY
Burmistrz Oleśnicy Jan Bronś, Miejski Ośrodek Kultury i Sztuki w Oleśnicy i Oleśnicki Jarmark Wspaniałości zapraszają we wrześniu do udziału w XXV DNIACH EUROPY w OLEŚNICY!
Dni Europy w Oleśnicy
Dni Europy to coroczna impreza, która na stałe wpisała się w kalendarz wydarzeń kulturalnych Oleśnicy i organizowana jest regularnie w połowie września od 1998 roku.
Poprzez kontakt z europejską kulturą szerzymy wiedzę o Europie, Unii Europejskiej oraz krajach członkowskich wśród mieszkańców naszego miasta.
Oleśniczanie i goście mogą brać udział w licznych koncertach, spotkaniach, wykładach i wernisażach nawiązujących do kultury i dziedzictwa Europy i jej narodów. To okazja do spotkania artystów z Francji, Niemiec czy Czech.
Szczególny nacisk kładziony jest na dziedzictwo regionu i kultury, które je kształtowały: niemiecką, czeską, żydowską, polską oraz ruską.
To także okazja do spotkania z miastami partnerskimi Oleśnicy - z ich kulturą, rzemiosłem, sportowcami. W tym czasie goszczą w Oleśnicy przedstawiciele miast partnerskich Oleśnicy: Chrudimia (Czechy), Warrendorfu (Niemcy), Jaunay-Marigny (Francja) i Kachowki (Ukraina).
Program XXV Dni Europy w Oleśnicy "POŁĄCZENI DZIEDZICTWEM"
- 04.09.2022, 19.00
XVIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Oleśnicy
Piotr Rojek (organy) i Monika Piechaczek (sopran)
Bazylika Mniejsza, wstęp wolny - 12.09.2022, 19.00
Koncert „Il viaggio dei Bassano” w ramach 57. edycji Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego
Bazylika Mniejsza, wstęp wolny - 14.09.2022, 18.00
Wernisaż wystawy prac poplenerowych „Artystyczny Plener Malarski - Park Sztuki”
Sala widowiskowa MOKiS
16.09.2022
- 16.30
Projekt Teatr w Małym Mieście - „Podróże dookoła świata”
Teatr Łata, Rynek
Spektakl prezentowany jest w ramach projektu Teatr w Małym Mieście, który jest dofinansowany ze środków Fundacji PZU. - 18.00
Spotkanie autorskie i promocja książki Jerzego Głuszka „Monety i medale Książąt Oleśnickich 1498-1792”
Oleśnicki Dom Spotkań z Historią - 19.00
Wernisaż wystawy rysunku „Obrzędy” Grzegorza Kochańca
Galeria Brama Wrocławska - 19.30
Projekt Teatr w Małym Mieście - „Zapomniana historia”
Teatr Ewolucji Cienia, Rynek
Spektakl prezentowany jest w ramach projektu Teatr w Małym Mieście, który jest dofinansowany ze środków Fundacji PZU.
17.09.2022
Oleśnicki Jarmark Wspaniałości ,,Rozsmakuj się w Oleśnicy”, Rynek
- 9.00-18.00
Stoiska handlowe, dmuchańce dla dzieci - 9.00-18.00
Pokaz sprzętu militarnego, strzelnica
org. Stowarzyszenie OLSENSIUM, Dobroszycki Klub Strzelecki WILK - 9.00-17.00
Giełda książki
org. Oleśnicka Biblioteka Publiczna im. M. Reja - 9.00-17.00
Stoisko promocyjne Zamku Książąt Oleśnickich
pokaz kowalstwa, bicie pamiątkowej monety zamkowej - 11.00-13.00
Warsztaty różane
org. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej i Dzienny Dom Senior+
Patio Ratusza
12.00 - Uroczyste otwarcie XXV Dni Europy i Oleśnickiego Jarmarku Wspaniałości ,,Rozsmakuj się w Oleśnicy”
- wernisaż wystawy pokonkursowej ,,Patio różane”
- otwarcie wystawy plenerowej fotografii ,,Lactans” Bianki Patricii Isensee
- 12.00-16.00
Zabawy sportowe dla dzieci Klub Biegacza SZERSZEŃ OLEŚNICA - występy artystyczne, scena w Rynku
- 12.30 - duet muzyczny Zhanetta Petrash i LenaFlea
- 13.30 - występ Zespołu Zbytowianki
- 14.30 - występ Zespołu Ligocianki
- 15.30 - występ seniorów Dzienny Dom Senior+ w Oleśnicy
- 14.00-17.00
Europejskie Dni Języków warsztaty
org. EUROPE DIRECT OLEŚNICA - 14.00-17.00
Strefa Dziecka ZZO Olszowa
zagospodarowanie odpadów - recykling - Projekt „Wędrowanie. Echa pamięci” Teatr Migro
- 16.30 - spektakl plenerowy ,,Echa”
- 17.30 - spotkanie z twórcami projektu
Spektakl prezentowany jest w ramach projektu „Wędrowanie. Echa pamięci” dofinansowanego ze środków MKDiN w ramach programu NCK „Kultura Interwencje. Edycja 2022”
- 17.30
MAK-pracownia (Stowarzyszenie Artystyczne MAK)
pokaz plenerowego, alternatywnego wypału ceramiki metodą raku oraz słowiańskiej obwary
Wydarzenia odbywające się poza Rynkiem w dniu 17.09.2022
- 10.00-14.00
Pokaz łuczniczy Aleksandry Łakomej, reprezentantki Polski na tegoroczne Mistrzostwa Świata w Łucznictwie 3D
Podzamcze - 11.00-14.00
Spacer z przewodniczką po Oleśnicy,
Oleśnicki Dom Spotkań z Historią, zapisy www.mokis.info - 13.00-17.00
Europejskie Dni Dziedzictwa „Połączeni dziedzictwem” - warsztaty pieśni polsko-ukraińskich (dla dorosłych)
Sala widowiskowa MOKiS, zapisy www.mokis.info - 14.00-18.00
Zwiedzanie schronu mieszczącego się na terenie ogródków działkowych ROD ZNTK
wejście od ulicy Poniatowskiego (boisko) - 17.00
Wernisaż wystawy malarstwa ,,Kamienne Ogrody” Jarosława Kiełbasiewicza
Galeria MOKiS - 18.00
Koncert zespołu Dagadana,
Sala widowiskowa MOKiS, bilety 40 zł w sprzedaży w serwisie Bilety24.pl
18.09.2022
Oleśnicki Jarmark Wspaniałości ,,Rozsmakuj się w Oleśnicy”, Rynek
- 9.00-18.00
Stoiska handlowe, degustacje oleśnickich smaków, dmuchańce dla dzieci - 9.00-18.00
pokaz sprzętu militarnego, strzelnica
org. Stowarzyszenie OLSENSIUM, Dobroszycki Klub Strzelecki WILK - 9.00-17.00
Giełda książki
org. Oleśnicka Biblioteka Publiczna im. M. Reja - 9.00-17.00
Stoisko promocyjne Zamku Książąt Oleśnickich
pokaz kowalstwa, bicie pamiątkowej monety zamkowej - 13.00-15.00
Animacje dla dzieci z Królem Julianem - 14.00-18.00
Stoisko MOKiS - sprzedaż pamiątek - 14.30
Spektakl plenerowy ,,Ristorante”
Teatr na Walizkach, Rynek - 15.00-18.00
Zajęcia edukacyjne z alpakami ,,Przytul Alpaki” - 16.00
Koncert zespołu Kołdra
Wydarzenia odbywające się poza Rynkiem w dniu 18.09.2022
- 11.00-13.00, 14.00-16.00
Europejskie Dni Dziedzictwa „Połączeni dziedzictwem” - warsztaty słowiańskie lalki motanki (dla kobiet i rodzinne)
Oleśnicki Dom Spotkań z Historią, zapisy www.mokis.info - 14.00-18.00
Zwiedzanie schronu mieszczącego się na terenie ogródków działkowych ROD ZNTK
wejście od ulicy Poniatowskiego (boisko) - 14.00-17.00
Spacer z przewodniczką po Oleśnicy
Oleśnicki Dom Spotkań z Historią, zapisy www.mokis.info - 17.00
Koncert chóralny De profundis
wystąpią Chór Campanella PSM I st. im. I. J. Paderewskiego w Sycowie oraz Oleśnicki Chór Kameralny Appassionata działający przy MOKiS Oleśnica
Nawa Kościoła św. Jerzego
25.09.2022
- 25.09.2022, 11.00
Konkurs „Europejski latawiec”
Podzamcze, regulamin www.mokis.info
Wystawy:
- Wystawa malarstwa „Kamienne Ogrody” Jarosława Kiełbasiewicza, Galeria MOKIS
- Wystawa rysunku „Obrzędy” Grzegorza Kochańca, Galeria Brama Wrocławska
- Wystawa plenerowa fotografii ,,Lactans” Bianki Patricii Isensee, Rynek
- Wystawy prac poplenerowych „Oleśnicki Plener Malarski - Park Sztuki”, Sala widowiskowa MOKiS
- Wystawa plenerowa „OLEŚNICA W STYLU POP-ART.” - druga odsłona wystawy, Pl. Zwycięstwa
- Wystawa pokonkursowa „Patio różane”, Patio Ratusza
Spacer po Oleśnicy z przewodniczką
Zapraszamy 17 i 18 września do udziału w spacerach po Oleśnicy z przewodniczką. Na spacery obowiązują zapisy.
Terminy spacerów
- 29 maja (niedziela), 14.00-17.00
- 5 czerwca (niedziela), 11.00-14.00
- 11 czerwca (sobota), 11.00-14.00
- 2 lipca (sobota), 11.00-14.00
- 17 lipca (niedziela), 14.00-17.00
- 13-14 sierpnia (sobota-niedziela), 11.00-14.00
- 3 września (sobota), 11.00-14.00 (termin odwołany!)
- 17 września (sobota), 11.00-14.00
- 18 września (niedziela), 14.00-17.00
Opłata
Koszt udziału w spacerze:
- Bilet Normalny - 10 zł
- Bilet Ulgowy - 7 zł
Płatne gotówką lub kartą w dniu spaceru w Oleśnickim Domu Spotkań z Historią, ul. Bociania 11.
Zapisy
Zapisy na ten termin zakończone. Zapraszamy do zapisów na 18.09.2022.
Wernisaż wystawy pokonkursowej "Oleśnica Miastem Róż"
Zapraszamy 17 września 2022 o godz. 12.00 do oleśnickiego Rynku (Patio Ratusza) na wernisaż wystawy pokonkursowej "Oleśnica Miastem Róż".
Wydarzenie odbywa się w ramach XXV DNIE EUROPY w OLEŚNICY.
Na wystawie zostaną zaprezentowane prace uczestników, którzy wzięli udział w konkursie fotograficznym "Oleśnica Miastem Róż".
W konkursie wzięli udział:
- Katarzyna Kotlińska (1. miejsce)
- Grzegorz Pietrzak (2. miejsce)
- Krzysztof Staszewski (3. miejsce)
- Tatiana Chumachenko (wyróżnienia specjalne)
- Igor Lamentowicz (wyróżnienia specjalne)
- Klaudia Jaroszewska
- Agnieszka Wargawiak
- Amelia Wolko
- Julia Warzecha
- Karol Stachyrak
- Karolina Mocha
- Maciej Szymkowiak
- Małgorzata Staszak
- Marcel Pastuła
- Marta Młotkowska
- Marta Stęc
- Wiktoria Gąsiorek
- Wojciech Domagała
Otwarcie wystawy plenerowej "Lactans" Bianki Patricii Isensee
Zapraszamy 17 września 2022 o godzinie 12.00 do oleśnickiego Rynku na otwarcie wystawy plenerowej "Lactans" Bianki Patricii Isensee.
Wydarzenie odbywa się w ramach XXV DNI EUROPY w OLEŚNICY.
Idea wystawy
jedną z ważnych idei tej wystawy Lactans w Oleśnicy jest również myśl, że matki z małymi dziećmi nie mają często czasu, energi i możliwości chodzić na wystawy, więc wystawa przychodzi do nich!
Spacerując z wózkiem po ulicach miasta lub idąc na zakupy, do urzędu lub lekarza mogą obejrzeć wystawę o karmiących kobietach z Niemiec. Na plakatach osoby są w przybliżeniu wielkości realnej osoby lub jak odbicie w lustrze.
Wystawa Lactans
Artefakty, posągi, ryciny matek karmiących ukazują macierzyństwo od wieków. Sam temat zakotwiczony jest w naszej kolektywnej świadomości. Czy jest więc dziś możliwe inne pokazanie mam karmiących? Bianca Patricia Isensee, monachijska artystka o polskich korzeniach, patrzy na kobiety wielopłaszczyznowo.
W serii zdjęć zatytułowanej LACTANS stawia odważne pytania o zmiany. Ważne są dla niej te związane z nowym etapem w życiu kobiety, zmiany ról społecznych kobiet w XXI wieku, zmiany w życiu zawodowym, które niesie za sobą macierzyństwo. Artystka bada możliwość pokazania indywidualnej osoby w tym kluczowym momencie. Karmienie piersią jest ogólnie przyjętym i jednoznacznym symbolem spełniania (się?) roli matki. Jaki więc portret może powstać, gdy przyjrzymy się konkretnej osobie? Jaki portret powstanie, gdy oddalimy się od oczekiwań? Czy fotografia karmiącej mamy może pokazać proces, który nie zawsze jest łatwy?
- Nie każdej kobiecie udaje się karmić piersią. Nie każda z nas odczuwa natychmiastową więź z dzieckiem i macierzyńską miłość. Temat ten jednak nie jest szeroko omawiany. Głos mamom oddała więc artystka pokazując kobiety wolne od stereotypów, przekazów reklamowych, kiczowatej sielanki.
Seria LACTANS jest sprawiedliwie oddzielona także od tematów emancypacyjnych, feminizmu, ale i od uprzedzeń i fantazji. Co ważne - Bianca Patricia Isensee, która sama jest matką, nie przenosi na fotografie swoich doświadczeń, obaw i oczekiwań. Sfotografowane kobiety, mamy karmiące, przedstawione są podmiotowo. To one, indywidualnie, mają tu głos. Fotografie mają pobudzać do dyskusji tworząc dla niej jednocześnie szeroką, otwartą, wspierającą przestrzeń.
Artystka w serii LACTANS nawiązuje do stylistyki Fotografi „szkoły düsseldorfskiej“ stworzonej przez Bernda i Hillę Becher. Para w pracy fotograficznej koncentrowała się na treści i temacie. Kadr był statyczny, styl obiektywny, światło rozproszone, fotograf miał wycofać się z kreacji obrazu. To sprawiało, że w centrum był przedstawiany temat. Bianca Patrica Isensee jest pod wpływem tego typu fotografi, jako absolwentka düsseldorfskiej uczelni i po dalszych studiach sztuki mediów w Kolonii.
24 portrety kobiet karmiących powstały już w jej monachijskim atelier. Każda z mam karmi swoje pierwsze dziecko. Każda fotografowana jest w studio, na neutralnym tle, w tym samym świetle, stojąc i karmiąc piersią niemowlę w wieku od 2 do 6 miesięcy, spoglądając spokojnie wprost w obiektyw kamery. Zdjęcia wydają się w pewien sposób sterylne, bohaterki znajdują się w neutralnej, pustej przestrzeni. To doskonały asumpt, przyczynek do dyskusji i analizy. Dzieci w tej inscenizacji dopełniają całości. Wszystkie są do siebie podobne, są też podobnie ubrane. Każda z kobiet dodatkowo trzyma w ręku kwiat, który ma dla niej osobiste znaczenie. Rośliny w kompozycjach obrazów z różnych epok powiązane były z wieloma znaczeniami. Dziś ich symbolika nie jest dla nas oczywista, ciągle jednak pozostają metaforą i zapowiedzią przemijania.
W serii LACTANS kwiaty pozostają świeże, piękne, tak jak mamy i ich dzieci. Odcięte rośliny mają jednak przywodzić na myśl przecięte pępowiny, odcięcie od źródła. Dzieci stają się w przyszłości dorosłymi, matki odchodzą. Każdy oddech przybliża nas do chwili naszej śmierci.
Kobiety, bohaterki zdjęć, przed staniem się matkami - jeszcze kilka tygodni temu - były bardzo aktywne zawodowo, studiowały, robiły karierę, podróżowały, spędzały czas z przyjaciółmi. Są wśród nich lekarki, artystki, menadżerki, policjantki, pielęgniarki. Zdjęcia pokazują moment przejścia. Moment, w których ich rolą jest bycie karmicielkami, matkami pielęgnującymi. Tak też traktuje je społeczeństwo nie patrząc wstecz, na dotychczasowe aktywności, na ich wykształcenie i osobowość. One jednak mają świadomość tego, jak bardzo zmieniło się ich dotychczasowe życie, co bywa powodem konfliktów, także wewnętrznych.
Ogromne znaczenie ma miejsce, w którym powstała ta praca artystyczna, a więc Niemcy. Podczas rozmowy artystki z bohaterkami serii matki podzieliły się refleksami na temat swojej nowej sytuacji. Opowiadały o momentach subtelnej dyskryminacji, której doświadczyły, o braku wsparcia podczas całego procesu przechodzenia z roli aktywnej zawodowo kobiety do momentu bycia mamą. A także o tym, jak macierzyństwo niewiele ma wspólnego z jego idealną, koloryzowaną wizją, która jest obecna w mediach. Pytane przez artystkę mamy opowiadały o tym, jak czują się w tak ważnym dla siebie momencie.
Macierzyństwo, rodzicielstwo w Niemczech podlega stereotypizacji, zauważa artystka. Bycie rodzicem więcej niż dwójki dzieci może być oznaką ubóstwa oraz niedostatecznej edukacji lub symbolem statusu, ponadprzeciętnego wykształcenia wiążącego się z wysokimi zarobkami. Tak ekstremalne podejście nie jest jednak tematyzowane wprost. Macierzyństwo traktowane jest jako przestrzeń prywatna, a zarazem podlega ciągłej ocenie przez społeczenstwo.
Ważne i ciekawe w projekcie, który prowadzi Bianca Patricia Isensee jest to, że pokazuje nam inny pogląd na macierzyństwo, a przecież kraj jest tak geograficznie bliski. Wydaje się, że w Polsce kobiety są w dyskusji o rodzicielstwie nieco dalej, wcześniej wypracowały grupy wspierające je w momencie doświadczania zmiany. Tym bardziej ważne jest, by jak artystka, spojrzeć na kobiety-mamy w sposób, który nie ma w sobie oceny.
Fotograficzna seria LACTANS jest estetyczną próbą przybliżenia się do tych kwestii i stworzenia przestrzeni do wspólnego dialogu.
Motyw "Lactans" w historii sztuki
Wszystko zaczyna się od Matki.
Każdy z nas, od samego początku istnienia ludzkości, znalazł się na świecie i przetrwał dzięki kobiecie, która poświęcając mniej lub więcej, stała się matką.
To ona była opiekunką, zapewniała bezpieczeństwo, miłość i pokarm, a wszystkie z tych działań łączą się w intymnym rytuale karmienia piersią. Skąd wiemy jakie relacje łączyły pramatki z ich dziećmi? Odpowiedzi poszukamy w sztuce, wyłuskując motyw LACTANS z dziesiątek stuleci artystycznej działalności człowieka. Pierwsze wizerunki karmiących kobiet pojawiły się już w czasach prehistorycznych. W starożytnym Egipcie powstawały figurki, płaskorzeźby i naścienne malunki przedstawiające zarówno zwykłe kobiety karmiące piersią swoje dzieci, jak i członkinie królewskich rodów, a także boginie - najpopularniejszym motywem z tamtego czasu są wizerunki Izydy karmiącej Horusa.
Jak to jednak wyglądało w kulturze europejskiej? Uważa się, że właśnie z ikonografii egipskiej bogini płodności i rodziny wywodzi się najsłynniejsze przedstawienie karmienia piersią w nowożytnej historii, czyli tzw. Maria Lactans.Wraz ze wzrostem popularności chrześcijaństwa na świecie przedstawienia anonimowych, karmiących kobiet zostały zastąpione wizerunkami Madonny z małym Jezusem. Pierwsze takie przedstawienia sięgają sztuki wczesnochrześcijańskiej, czyli II wieku, dominowały jednak w sztuce przez kolejnych kilkanaście stuleci. Największy rozkwit motywu karmiącej Marii przypada na okres średniowiecza i wczesnego renesansu. Tworzący wówczas artyści traktowali „oddzielenie” od ciała piersi wyciąganej w kierunku Dzieciątka. Stopniowo temat zyskiwał coraz więcej naturalności, a usztywnioną Madonnę zastąpiono czułą Matką, z miłością wpatrzoną w swoje dziecko.
XVI i XVII wiek to początki desakralizacji motywu karmienia piersią. Warto tu przywołać jedną z nielicznych uznanych artystek tamtych czasów - Artemisię Gentileschi, która w swojej twórczości także sięgnęła po motyw karmiącej Marii. Jest to przedstawienie wyjątkowe, bo stworzone nie tylko przez malarkę, ale przede wszystkim przez kobietę i matkę pięciorga dzieci, dzięki czemu mogła zagłębić się w relację między Madonną a Jezusem i ukazać jej odmienne, bardziej ciepłe, oblicze. Tak jak Gentileschi we Włoszech, w podobnym czasie w Holandii Rembrandt van Rijn również podejmował próby przekształcenia świętego, kanonicznego wizerunku karmiącej Marii w zwykłą, rodzinną scenę pozbawioną sztywności i wzniosłości. W tym okresie zaczynają się na powrót pojawiać świeckie przedstawienia karmiących matek, zwykłych kobiet.
Koniec XIX i początek XX wieku przyniósł dwie duże zmiany w temacie motywu LACTANS. Wraz z tendencją większego zwrócenia się ku naturze artyści tacy jak Camille Corot, Jules Breton czy Leon Emile Caille coraz chętniej sięgali po sceny z życia chłopstwa, przedstawiając proste kobiety karmiące dzieci, najczęściej na tle wiejskiego pejzażu lub w ubogiej izbie, co wcześniej w epoce pozowanych, salonowych portretów, byłoby całkowicie nie do przyjęcia. Co na ten temat miały do powiedzenia kobiety? XX wiek to moment, w którym akademie sztuk
pięknych zaczęły przyjmować w swoje progi również panie, a ich dzieła coraz częściej pojawiały się np. na paryskich salonach.Do pierwszych malarek-impresjonistek należały Mary Cassat i Berthe Morisot, które chętnie sięgały w swojej twórczości do tematu macierzyństwa. Ich wizerunki karmiących matek są pełne czułości i miłości, jednak zdecydowanie bardziej koncentrują się na dziecku niż na samych kobietach. W centrum uwagi artystek wydaje się być więź niemowlęcia z matką, jej opiekuńczość, ale często także matczyne poświęcenie.
W czasach, w których przyszło nam żyć można zaobserwować pewien społeczny dysonans w odniesieniu do karmiących matek. Z jednej strony walczy się o normalizację tematu, pokazuje się karmiące piersią kobiety w mediach, dużo mówi o świadomym macierzyństwie.
Z drugiej jednak strony karmienie piersią wciąż bywa tematem tabu czy nawet powodem do wstydu, negatywnej oceny.W swoim fotograficznym projekcie LACTANS Bianca Patricia Isensee pokazuje matki bez ich wartościowania i oceniania - wszystkie mamy z niemowlętami na rękach ujmuje na takim samym neutralnym tle, w identycznej pozie. Każda z matek ma w dłoni inny kwiat, jako osobisty symbol, ale też nawiązanie do tradycji przedstawień Marii z Dzięciątkiem, w których mały Jezus trzyma w dłoni jabłko jako znak przyszłej śmierci, męczeństwa i w końcu odkupienia. Cięty kwiat w dłoni matki na fotografiach staje się alegorią życia - odcięcia pępowiny, wkroczenia w dorosłość, zwiędnięcia, czyli śmierci matki.
Bianca Patricia Isensee w serii LACTANS powraca do absolutnych korzeni przedstawień karmienia piersią w sztuce. Pokazuje nam zwykłe kobiety, takie które znamy, które codziennie mijamy na ulicy (a wśród nich także własny portret, ale który - to już niech pozostanie
zagadką), ujęte podczas zwykłej czynności - karmienia dziecka. Zdjęcia powstały w Monachium, gdzie mieszka i pracuje ich autorka, tam także ukończyła studia. Choć Niemcy są nam bliskie geograficznie, temat macierzyństwa bywa tam stereotypizowany, a matki,
szczególnie te, które mają więcej niż dwójkę dzieci, często są oceniane - albo jako niedostatecznie wyedukowane lub wręcz przeciwnie - wiąże się ich macierzyństwo ze statusem i wysokimi zarobkami. W pozach sportretowanych matek jest dużo swobody i pewności, uwznioślenie jest zastąpione tu naturalnością. To karmicielki takie same jak w pierwszych, tych najstarszych przedstawieniach motywu LACTANS - nie święte i nie boginie, normalne kobiety i ich dzieci. Matki nie są jednak zdominowane przez swoją nową rolę, każda ma swój indywidualizm, moc osobistego wyrazu. Artystka oddaje głos tym kobietom, pozwala być im zauważonymi, jednocześnie nie pozbawiając żadnej z nich roli matki, a odbiorcom daje ogromną przestrzeń do własnych odczuć i wspólnego dialogu.
- mgr Karolina Bańkowska, sierpień 2022
Europejskie Dni Dziedzictwa 2022 - warsztaty pieśni polskich i ukraińskich
Zapraszamy w dniach 17 i 18 września do uczestnictwa w Europejskich Dniach Dziedzictwa w Oleśnicy. W programie warsztaty pieśni polskich i ukraińskich i warsztaty tworzenia słowiańskich lalek motanek.
Warsztaty są bezpłatne, ale obowiązują zapisy poprzez formularze online dostępne poniżej.
Europejskie Dni Dziedzictwa
Europejskie Dni Dziedzictwa to ogólnopolskie wydarzenie organizowane przez Narodowy Instytut Dziedzictwa. Nasza placówka - Oleśnicki Dom Spotkań z Historią - bierze udział w wydarzeniu już po raz kolejny!
Hasłem tegorocznej edycji EDD 2022 jest "Połączeni Dziedzictwem".
W ramach tegorocznego hasła chcemy nawiązać do tradycji słowiańskiej w naszej kulturze. Jest to szczególnie ważne w obecnej sytuacji, gdy w Oleśnicy mamy dużą mniejszość narodową - mieszkańców Ukrainy. Elementami dziedzictwa, które łączą nasze obie kultury są na pewno pieśni i rękodzieło. Przygotowaliśmy więc dla mieszkańców warsztaty pieśni słowiańskich i warsztaty tworzenia lalek motanek.
Program EDD w Oleśnicy
- 17 września (sobota), godz. 13.00-17.00
WARSZTATY PIEŚNI POLSKICH I UKRAIŃSKICH (dla dorosłych)
pracownia MOKiS, ul. Kochanowskiego 4
Na warsztatach uczestnicy poznają podstawy śpiewu białego i razem nauczą się śpiewać kilka pieśni polskich i ukraińskich. - 18 września (niedziela)
11.00-13.00 (warsztaty dla kobiet),
14.00-16.00 (warsztaty rodzinne - rodzice i dzieci od 10 lat)
WARSZTATY TWORZENIA SŁOWIAŃSKICH LALEK MOTANEK
Oleśnicki Dom Spotkań z Historią, ul. Bociania 11
W trakcie warsztatu uczestnicy poznają słowiańską tradycję tworzenia lalek ze skrawków materiałów, bez użycia igły i ostrych przedmiotów, jedynie przez ręczne owijanie i zawiązywanie tkanin. Lalki były tworzone w intencjach ochronnych, miłości, zdrowia, obfitości, a także wspierania marzeń. Konkretne rodzaje lalki przypisane są do różnych wydarzeń w roku (żniwa, początek wiosny) lub życiu (narodziny dziecka, zamążpójście).
Na warsztaty zapraszamy rodziny z dziećmi od 10 lat!
ZAPISY
Warsztaty są bezpłatne, ale ze względu na ograniczoną ilość miejsc obowiązują zapisy poprzez formularz online.
Europejski Dzień Języków - strefa animacyjna Europe Direct Oleśnica
Zapraszamy 17 września 2022 w godzinach 14.00-17.00 do oleśnickiego Rynku do udziału w Europejskim Dniu Języków. Europe Direct Oleśnica przygotowało strefę animacyjną z językowymi grami, zabawami oraz konkursami z nagrodami.
Wydarzenie towarzyszy XXV DNIOM EUROPY w OLEŚNICY.
Spektakl plenerowy "Echa pamięci" i spotkanie o migracjach
Zapraszamy 17 września o godzinie 16.30 na spektakl plenerowy "Echa pamięci" w wykonaniu Teatr Migro. Po spektaklu ok. godziny 17.30 odbędzie się spotkanie z mieszkańcami Oleśnicy na temat doświadczenia migracji.
INFORMACJA O SPEKTAKLU
Spektakl bez słów, inspirowany książką Agnieszki Pajączkowskiej „Wędrowny zakład fotograficzny”, jest impresją na temat Kresów Wschodnich. Opowiada o zapomnianych miejscach, ludziach i przedmiotach, które zostają. Narratorem przedstawienia jest muzyka - wspaniałe utwory instrumentalne i pieśni śpiewane na żywo przez aktorów.
Zdjęcia, które będą ożywać na oczach widzów, przeniosą nas do świata wielu kultur, narodowości i wyznań, do świata Kresów Wschodnich sprzed wojny i do czasów powojennych. Opowiemy o migracji, przesiedleniach, o tym, co do niedawna wydawało się przeszłością. Przeszłością, która niestety wróciła do nas z całą swoją siłą.
Ruch sceniczny, autorstwa Natalii Iwaniec, przeprowadzi nas przez tę podróż za pomocą techniki Gaga, unikatowego języka ruchowego opracowanego przez Ohada Naharina.
Spektakl jest nie tylko opowieścią o przeszłości, ale również zaproszeniem do przyjrzenia się własnym korzeniom oraz roli, którą pełnią w naszym codziennym życiu i we współczesnym świecie.
- Reżyseria, scenariusz, wybór muzyki: Monika Kozłowska
- Choreografia: Natalia Iwaniec
- Scenografia i kostiumy: Joanna Jaśko-Sroka
- Wykonawcy: Justyna Orzechowska, Magdalena Pamuła/Julia Szewczyk, Justyna Wójcik, Kacper Lech/Aleksander Kopański, Michał Orzyłowski, Adam Plewiński
Premiera spektaklu odbyła się: 13 listopada 2021
Spektakl powstał w ramach programu OFF Polska.
TEATR MIGRO
Teatr Migro powstał w 2019 roku w Krakowie z inicjatywy Moniki Kozłowskiej i Justyny Wójcik. Artyści Migro, od lat związani zawodowo z Teatrem KTO i zainspirowani jego działaniami artystycznymi, łączą tak zdobywane doświadczenia z interesującymi ich tematami i inspiracjami artystycznymi.
Sceną Teatru Migro są ulice, place, skwery małych miasteczek i dużych miast. W przedstawieniach teatru nie ma słów: jest gest, taniec, mimika, a więc język teatru czytelny dla każdego widza. Nazwa „Migro” odnosi się do wędrownego charakteru zespołów ulicznych, ale podkreśla także tematykę, którą zainteresowani są artyści teatru: temat migrujących społeczności, przypadkowych spotkań w naszej codziennej drodze.
Wstęp wolny.
Spektakl prezentowany jest w ramach projektu „Wędrowanie. Echa pamięci” dofinansowanego ze środków MKDiN w ramach programu NCK „Kultura Interwencje. Edycja 2022”
Trailer spektaklu "Echa pamięci"
„Echa" Teatr Migro from Teatr Migro on Vimeo.
Wernisaż wystawy malarstwa "Kamienne ogrody" Jarosława Kiełbasiewicza
Zapraszamy 17 września 2022 o godzinie 17.00 do Galerii MOKiS na wernisaż wystawy malarstwa "Kamienne ogrody" Jarosława Kiełbasiewicza.
Wydarzenie odbywa się w ramach XXV DNI EUROPY w OLEŚNICY.
Jarosław Kiełbasiewicz
Rocznik 1975. Urodzony w Wągrowcu. Od kilkunastu lat mieszka w Oleśnicy. Ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Poznaniu na kierunku Wystawiennictwo (1995) oraz Studium Menadżerów Kultury w Poznaniu (1996). Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu na Wydziale Edukacji Artystycznej (2001).
Kamienne Ogrody
Malarstwo jest dla mnie swoistą podróżą poprzez czas i miejsca ulubione, z którymi związane są czasami odległe „złote gwoździe” wspomnień, miejsca kojarzące się z konkretnymi wydarzeniami czy osobami. Pośród tematów podejmowanych przeze mnie na drodze malarskich poszukiwań, tym który powraca nieustannie jest architektura, która często całkowicie dominuje na płaszczyźnie obrazu.
Cykl "Kamienne Ogrody" jest dążeniem do wizualnego oddania wrażenia swego rodzaju delikatności i ulotności mocno przecież osadzonych w przestrzeni obiektów, na uchwyceniu majestatyczności i niepowtarzalności odwiedzanych miejsc. Architektura, która oddziałuje na mnie poprzez swoją materialność i wszechobecność, w zamierzeniu, na płótnie ma zostać choć delikatnie oderwana od swej rzeczywistości. Nierzadko borykam się z określeniem cienkiej wydaje się granicy pomiędzy namacalną materialnością bryły budynku, a jej ulotnym, malarskim alter ego. Szybkimi pociągnięciami pędzla, nieustanną grą światła z cieniem i mocnymi kontrastami nakreślam rzeczywistość obrazu. Katedry, kamienice, ratusze, pałace i zamki stają się dla mnie "Kamiennymi Ogrodami" miast, krajobrazu, przestrzeni.
Pokaz plenerowego wypału ceramiki metodą raku i słowiańskiej obwary - MAK-pracownia
Zapraszamy 17 września 2022 o godzinie 17.30 do oleśnickiego Rynku na pokaz plenerowego wypału ceramiki metodą raku i słowiańskiej obwary w wykonaniu MAK-pracowni.
Wydarzenie towarzyszy XXV DNIOM EUROPY w OLEŚNICY.
XXV DNI EUROPY - koncert zespołu DAGADANA
Zapraszamy 17 września 2022 r. o godzinie 18.00 na koncert ZESPOŁU DAGADANA, który odbędzie się w ramach XXV Dni Europy. Bilety w cenie 40 zł* do nabycia w systemie BIilety24.pl od 08.08.2022 r. (*do biletów sprzedawanych w systemie Bilety24 doliczana jest prowizja dla operatora +3 zł).
DAGADANA już od ponad 14 lat znakomicie łączy elementy kultury polskiej i ukraińskiej za pomocą jazzu, elektroniki czy world music. Tam, gdzie dociera, przekracza granice pomiędzy narodami, sceną a publiką, udowadniając, że szczerość w muzyce zapoczątkowuje niesamowitą mistyczną przygodę, wymianę dziejącą się między ludźmi. Zespół jest ambasadorem słowiańskiej kultury, zarówno polskiej, jak i ukraińskiej.
DAGADANA jako jedyny zespół z Polski i Ukrainy zagrał w 2019 roku na legendarnym Glastonbury Festival! Rozpisywał się o nich amerykański National Geographic. Koncertowali w 26 krajach. Na tratwie, w kopalni, na pustyni, na największym festiwalu w Ameryce Południowej a także podczas wielu tournée w Chinach.
Nowa płyta „Tobie” (nominowana do Nagród Fryderyk 2022) jest pełna pieśni życzeniowych (najstarszych utworów zachowanych na słowiańskich ziemiach). Folkowo-jazzowo-elektroniczne aranżacje są ważnym głosem nie tylko w polsko-ukraińskich relacjach. Zespół pokazuje, że śpiewając w ojczystych językach, można zwrócić uwagę radiowców i słuchaczy w najdalszych zakątkach naszego globu.
Skład zespołu:
Daga Gregorowicz- wokal, elektronika, perkusjonalia
Dana Vynnytska- wokal, instrumenty klawiszowe, perkusjonalia
Mikołaj Pospieszalski- kontrabas, gitara basowa, skrzypce, syntezatory, wokal
Bartosz Mikołaj Nazaruk- perkusja, perkusjonalia, wokal
KUP BILET
Bilety w cenie 40 zł* do nabycia w systemie BIilety24.pl od 08.08.2022 r. (*do biletów sprzedawanych w systemie Bilety24 doliczana jest prowizja dla operatora +3 zł).